СТАТТЯ : ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА

ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА

Клюс Євгенія Олександрівна,

викладач професійно-теоретичної підготовки

Вище професійне училище №36 с. Балин  Хмельницької області

Творчість – це самовираження людини, її світобачення як засіб пізнання через творче сприйняття і практичне перетворення діяльності. Викладач – творча особистість, який проявляє під час уроків професіоналізм і талант, у спілкуванні з здобувачами освіти, артистизм, толерантність, нестандартність роботи. Викладач завжди  в пошуку обдарованих та здібних дітей. Таку роботу треба спланувати і, на мій погляд, щоб досягнути успіху - пам'ятати і поєднати лідерство, творчість, бажання працювати. Для розвитку життєвої компетентності здобувача освіти важлива  діяльність. Саме під час лабораторно-практичних занять можна помітити співпрацю й співтворчість викладача й здобувача освіти, така діяльність ґрунтується на діалозі, відкритості, бажанні працювати і здобувати знання, демонструючи творчість.

  Усе частіше й частіше ми чуємо в нашому суспільстві і читаємо про необхідність впровадження інновацій у навчання. І це, безумовно, добре, хоча й недостатньо. І найбільш ефективними вони будуть тоді, коли всі зрозуміють, що інноваційність не зводиться до економічної сфери, вона має значно ширший зміст.
Мета професійної освіти в Україні – підготовка професійно-компетентних працівників, здатних швидко адаптовуватись в умовах ринкової економіки, готових до творчої діяльності і відтворення загальнолюдських цінностей. Тому завданням педагогічних працівників професійно-технічних закладів є формування в учнів глибоких і міцних знань, умінь і навичок.
Якісна підготовка конкурентоспроможного працівника потребує творчого підходу викладачів до вибору змісту, форм, методів та засобів навчання, максимального використання досягнень сучасної педагогічної науки, нових педагогічних технологій.
Соціальні мережі та меседжери сьогодні є одним з найбільш популярних сервісів – інструментом спілкування, обміну думками та отримання інформації. Під соціальною мережею розуміють мережу суб’єктів (індивідуальних або колективних) та множину зв’язків між суб’єктами (знайомства, співробітництва, комунікації тощо) [1].
Останнім часом у світовій педагогічній спільноті обговорюються можливості використання соціальних мереж в освіті. Так, за даними дослідження [2], до сотні найкращих засобів, що застосовуються для створення і оприлюднення матеріалів навчального призначення або у якості інструментів для особистісного та професійного навчання, увійшли популярні соціальні мережі, зокрема Twitter, Facebook та Google+ (відповідно 1, 9 та 17 місце у рейтингу).
Одним з важливих елементів підготовки до занять з професійно-теоретичної підготовки, є робота з навчальним матеріалом. Сучасні соціальні мережі надають багато можливостей для зберігання файлів. У цьому випадку файли (підручники, методичні посібники, навчальне відео) зберігаються у виділеному сховищі на сервері, а здобувачі освіти отримують до них доступ і мають можливість працювати з ними через Інтернет. При цьому зручно пересилати і поширювати файли (шляхом передачі тільки посилання на файл).
Результати пошуку навчальної та наукової інформації супроводжується накопиченням великої кількості сайтів, документів, які містять корисні матеріали. Скачування навчальних матеріалів не завжди є доцільним, тому зручним способом роботи з джерелами інформації в інтернеті може бути організація і зберігання посилань на джерела. У соціальній мережі викладачем можуть бути розміщені посилання на майстер класи, що використовуються здобувачами освіти для виконання лабораторних робіт. Підготовлені до використання та розміщені у соціальній мережі навчальні матеріали можна використовувати в аудиторії або ж надати здобувачам освіти для самостійного вивчення. Розповсюдження навчальних матеріалів можливо здійснювати традиційним способом: шляхом обміну повідомленнями між викладачем та здобувачем освіти.
Щоб закріплення вивченого матеріалу було ефективним, я використовую виробничі ситуації у формі ігор: на зразок «Мафії» - «Хто зіпсував страву?», «Я це знаю!», «Правда чи брехня?», або на зразок всім відомої гри «Кріт», де у ролі крота виступаю я, викладач. Здається що це просто ігри, але як показує практика, таке засвоєння матеріалу є більш ефективним, ніж проста банальна робота здобувача освіти на самоті.
1.     Основна частина.
Важливим елементом навчання здобувачів освіти -  є спільна робота. Сучасні меседжери дозволяють організувати ефективну комунікацію між здобувачами освіти і викладачем, а також професіоналами в області, що вивчається, ділитися матеріалами і планувати роботу.
Соціальні мережі та меседжери об’єднують багатьох професіоналів, які обговорюють актуальні питання теорії і практики. Таким чином, спільнота розглядає коло питань з різних точок зору.
Роль викладача в цьому процесі – загальна координація, консультування й оцінка результатів діяльності. Подібна форма навчання вимагає від викладача серйозної організаційної діяльності: необхідні відповідні зусилля для того, щоб побудувати структуру курсу, сформулювати конкретні завдання, чітко і своєчасно діагностувати проблеми, що виникають в ході спільної роботи здобувачів освіти.
Інформаційне забезпечення дозволяє зробити навчальний процес прозорим, динамічним і ефективним. Викладач обирає необхідний матеріал, передає його здобувачам освіти, консультує окремо кожного, інформує про нові завдання, матеріали, навчальні заходи і дати здачі робіт. Соціальні мережі та меседжири є ефективним інструментом для спрощення інформаційного забезпечення навчального процесу.
Взаємодія та комунікація у закладах освіти під час дистанційного навчання забезпечується переважно через групи у соціальних мережах. [3]
Зокрема, більшість батьків і педагогічних працівників зазначають, що комунікація відбувається у соціальних мережах (у межах 80-90%) та у телефонному режимі.
Також більшість вчителів (84%) використовують сервіси для відеоконференцій Zoom, GoogleMeet, Microsoft Teams, 50% – електронну пошту.
Власні вебсайти мають 94% закладів освіти.
Власні вебсайти мають 94% закладів освіти.
      Використовуючи соцмережі та меседжери не варто забувати і про безпеку в інтернеті! Здобувачі освіти засвоюють нові цифрові технології та вчаться вільно орієнтуватися в інформаційному просторі. Вони виявляють підвищену зацікавленість до усього невідомого, тому найбільше піддаються впливу зовнішнього середовища. [4]. Відповідальним і важливим етапом навчання є закріплення і застосування знань, умінь і навичок. Він передбачає вирішення двох основних загальнодидактичних завдань:
·        формування в здобувачів освіти системи глибоких і міцних знань, умінь і навичок, а також складних умінь оперувати ними при вирішенні навчально-практичних (предметних і професійно-виробничих) завдань репродуктивного характеру у типових умовах і в нових ситуаціях;
·        формування в здобувачів освіти гнучких знань, а також складних умінь оперувати знаннями при вирішенні інтелектуально-практичних (предметних і професійно-виробничих) завдань творчого характеру. [5]
Для досягнення вище зазначених завдань чітко визначаю раціональність застосування методів навчання з урахуванням специфіки предмету та підготовленості учнів до того чи іншого виду навчальної праці, поступово від уроку до уроку ускладнюючи характер їх пізнавальної діяльності.
Вибір і застосування методів навчання – творчий процесс. Він багато в чому визначається методичною підготовленістю і педагогічною майстерністю викладача, оскільки немає і не може бути однозначних методичних рекомендацій і пропозицій. При первинному закріпленні знань чи способів їх застосування провідним завжди буде репродуктивний метод в поєднанні з пояснювально-ілюстративним. Знання, отримані здобувачами освіти у готовому вигляді чи шляхом пошуку при вирішенні проблеми, повинні бути зміцнені та поглиблені у процесі їх застосування.
Принцип варіативності освіти дає змогу педагогам вибирати і конструювати навчальний процесс на основі нових ідей і технологій. При підготовці кваліфікованих кухарів я часто використовую дидактичні ігри на уроках технології приготування їжі з основами товарознавства. На мою думку, такі уроки залучають підлітка до діяльного розв'язання завдань, проблем, ставлять його в позицію причетності до подій. Адже відомий педагог А.Макаренко стверджував: «Яка дитина в грі, така вона здебільшого буде в праці». Тому майбутній кваліфікований робітник виховується насамперед у грі, зокрема на нестандартних уроках під час повторення, вивчення та закріплення навчального матеріалу. [5]
Ігри допомагають опрацьовувати матеріал так, щоб здобувачі освіти набули практичних умінь та навичок. А це важливо тоді, коли вони вчаться вирішувати ситуаційні завдання на уроках спецтехнології.
Ігри, які я використовую умовно можна поділити на рольові та ігри-змагання.
Рольові ігри дозволяють мені ефективно використовувати «надлишкову» активність здобувачів освіти спрямовуючи їх у корисне русло. Вони формують навички взаємодії з іншими людьми, вміння чітко формулювати свою точку зору, вести конструктивну й обґрунтовану дискусію і знаходити компромісні варіанти рішень.
На рольових уроках здобувачі освіти можуть одержати додаткові знання, отримати відповіді на невисвітлені у навчальному курсі питання; учні можуть показати вміння застосовувати отримані знання під час розв’язування практичних завдань. Такі уроки можна проводити під час вивчення різних тем.
Результатом рольової гри може бути зафільмований майстер-клас з обдарованим здобувачем освіти, та розповсюджений на платформі YouTube. [6]. Я досить часто використовую саме такий спосіб розвитку здібностей здобувачів освіти, бо вважаю що саме платформа YouTube є способом заохочення для професійного росту.
Ігри-змагання можна застосовувати на всіх етапах уроку: під час актуалізації знань учнів, закріплення нового матеріалу, вивчення нової теми, при підведенні підсумків вивченої теми, підтеми. Використання таких ігрових форм підвищує в учнів інтерес до предмету і сприяє отриманню ними навичок застосування набутих знань у професійній діяльності.
2.     Заключна частина
У цій статті я розповіла про можливості застосування сучасних соціальних мереж, менеджерів та ігор в процесах навчання. Соціальні мережі мають багато позитивного впливу на навчання. Вони широко використовуються в освітньому процесі завдяки широкому наборі можливостей поширювати інформацію. На сьогодні соціальні мережі користуються популярністю тому це дуже зручно використовувати їх для навчання. Також я розповіла як легко кумунікувати із здобувачами освіти у відомих меседжерах. Використання мною ігор на уроках змінюють атмосферу на уроці. Вони також допомагають вільному спілкуванню здобувачів освіти з викладачем, знімають з деяких особистостей закомплексованість, невпевненість, створюють таку робочу атмосферу, де зацікавлені і задіяні всі. А від цього виграють і здобувачі освіти, і викладачі. В результаті, введення в освітній процес соцмереж, меседжирів та ігор – це хороші знання і професійні навички здобувачів освіти, які зможуть впевнено вирішити ту чи іншу ситуацію у своєму кулінарному житті!
Список літератури
1.     Губанов Д. А. Соціальні мережі: моделі інформаційного впливу
2.     Hart J. Top 100 Tools for Learning 2012 [Electronic resource] / Jane Hart // Centre for Learning & Performance Technologies. – 1 October 2012. – Mode of access : http://c4lpt.co.uk/top100tools/
3.     https://osvita.ua/school/87603/
4.     https://stepmnvk.net.ua/bezpeka-v-%D1%96nternet%D1%96.html
5.     https://vseosvita.ua/library/efektivnist-vikoristanna-innovacijnih-tehnologij-pid-cas-vikladanna-tehnologii-prigotuvanna-izi-z-osnovami-tovaroznavstva-6614.html
6.     https://www.youtube.com/watch?v=_mIMakP6ov4


Немає коментарів:

Дописати коментар