ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА
Клюс Євгенія Олександрівна,
викладач професійно-теоретичної підготовки
Вище
професійне училище №36 с. Балин
Хмельницької області
Творчість – це
самовираження людини, її світобачення як засіб пізнання через творче сприйняття
і практичне перетворення діяльності. Викладач – творча особистість, який
проявляє під час уроків професіоналізм і талант, у спілкуванні з здобувачами
освіти, артистизм, толерантність, нестандартність роботи. Викладач завжди в пошуку обдарованих та здібних дітей. Таку роботу
треба спланувати і, на мій погляд, щоб досягнути успіху - пам'ятати і поєднати
лідерство, творчість, бажання працювати. Для розвитку життєвої компетентності здобувача
освіти важлива діяльність. Саме під час лабораторно-практичних
занять можна помітити співпрацю й співтворчість викладача й здобувача освіти,
така діяльність ґрунтується на діалозі, відкритості, бажанні працювати і
здобувати знання, демонструючи творчість.
Усе частіше й частіше ми чуємо в нашому суспільстві і читаємо про
необхідність впровадження інновацій у навчання. І це, безумовно,
добре, хоча й недостатньо. І найбільш ефективними вони будуть тоді, коли всі
зрозуміють, що інноваційність не зводиться до економічної сфери, вона має
значно ширший зміст.
Мета професійної освіти в Україні – підготовка професійно-компетентних
працівників, здатних швидко адаптовуватись в умовах ринкової економіки, готових
до творчої діяльності і відтворення загальнолюдських цінностей. Тому завданням
педагогічних працівників професійно-технічних закладів є формування в учнів
глибоких і міцних знань, умінь і навичок.
Якісна підготовка конкурентоспроможного працівника потребує творчого
підходу викладачів до вибору змісту, форм, методів та засобів навчання,
максимального використання досягнень сучасної педагогічної науки, нових
педагогічних технологій.
Соціальні мережі та меседжери сьогодні є одним з найбільш популярних
сервісів – інструментом спілкування, обміну думками та отримання інформації.
Під соціальною мережею розуміють мережу суб’єктів (індивідуальних або
колективних) та множину зв’язків між суб’єктами (знайомства, співробітництва,
комунікації тощо) [1].
Останнім часом у
світовій педагогічній спільноті обговорюються можливості використання
соціальних мереж в освіті.
Так, за даними дослідження [2], до сотні найкращих засобів, що застосовуються
для створення і оприлюднення матеріалів навчального призначення або у якості
інструментів для особистісного та професійного навчання, увійшли популярні
соціальні мережі, зокрема Twitter, Facebook та Google+ (відповідно 1, 9 та 17 місце у рейтингу).
Одним з важливих елементів підготовки до занять з професійно-теоретичної
підготовки, є робота з навчальним матеріалом. Сучасні соціальні мережі надають
багато можливостей для зберігання файлів. У цьому випадку файли (підручники,
методичні посібники, навчальне відео) зберігаються у виділеному сховищі на
сервері, а здобувачі освіти отримують до них доступ і мають можливість
працювати з ними через Інтернет. При цьому зручно
пересилати і поширювати файли (шляхом передачі тільки посилання на файл).
Результати пошуку навчальної та наукової інформації супроводжується
накопиченням великої кількості сайтів, документів, які містять корисні
матеріали. Скачування навчальних матеріалів не завжди є
доцільним, тому зручним способом роботи з джерелами інформації в інтернеті може бути організація і
зберігання посилань на джерела. У соціальній мережі викладачем можуть бути
розміщені посилання на майстер класи,
що використовуються здобувачами
освіти
для виконання лабораторних робіт. Підготовлені до використання та розміщені у
соціальній мережі навчальні матеріали можна використовувати в аудиторії або ж
надати здобувачам освіти
для самостійного вивчення. Розповсюдження навчальних матеріалів можливо здійснювати
традиційним способом: шляхом
обміну повідомленнями між викладачем та здобувачем освіти.
Щоб закріплення вивченого матеріалу було ефективним, я використовую
виробничі ситуації у формі ігор: на зразок «Мафії» - «Хто зіпсував страву?», «Я
це знаю!», «Правда чи брехня?», або на зразок всім відомої гри «Кріт», де у
ролі крота виступаю я, викладач. Здається що це просто ігри, але як показує
практика, таке засвоєння матеріалу є більш ефективним, ніж проста банальна
робота здобувача освіти на самоті.
1.
Основна частина.
Важливим
елементом навчання здобувачів
освіти - є спільна
робота. Сучасні меседжери
дозволяють організувати ефективну комунікацію між здобувачами освіти і викладачем, а також
професіоналами в області, що вивчається, ділитися матеріалами і планувати
роботу.
Соціальні мережі та меседжери об’єднують багатьох
професіоналів, які обговорюють актуальні питання теорії і практики. Таким
чином, спільнота розглядає коло питань з різних точок зору.
Роль викладача в цьому процесі – загальна координація, консультування й
оцінка результатів діяльності. Подібна форма навчання вимагає від викладача
серйозної організаційної діяльності: необхідні відповідні зусилля для того, щоб
побудувати структуру курсу, сформулювати конкретні завдання, чітко і своєчасно
діагностувати проблеми, що виникають в ході спільної роботи здобувачів освіти.
Інформаційне забезпечення дозволяє зробити навчальний процес прозорим,
динамічним і ефективним. Викладач обирає необхідний матеріал, передає його
здобувачам освіти, консультує окремо кожного, інформує про нові завдання,
матеріали, навчальні заходи і дати здачі робіт. Соціальні мережі та меседжири є
ефективним інструментом для спрощення інформаційного забезпечення навчального процесу.
Взаємодія та комунікація у
закладах освіти під час дистанційного навчання забезпечується переважно через
групи у соціальних мережах. [3]
Зокрема, більшість батьків і
педагогічних працівників зазначають, що комунікація відбувається у соціальних мережах
(у межах 80-90%) та у телефонному режимі.
Також більшість вчителів (84%) використовують
сервіси для відеоконференцій Zoom, GoogleMeet, Microsoft Teams, 50% – електронну пошту.
Власні вебсайти мають 94% закладів освіти.
Власні вебсайти мають 94% закладів освіти.
Використовуючи соцмережі та меседжери не варто забувати і про безпеку в
інтернеті! Здобувачі освіти засвоюють нові цифрові технології та вчаться вільно
орієнтуватися в інформаційному просторі. Вони виявляють підвищену
зацікавленість до усього невідомого, тому найбільше піддаються впливу
зовнішнього середовища. [4]. Відповідальним і важливим етапом навчання є закріплення і застосування
знань, умінь і навичок. Він передбачає вирішення двох основних
загальнодидактичних завдань:
·
формування в здобувачів освіти системи глибоких і
міцних знань, умінь і навичок, а також складних умінь оперувати ними при
вирішенні навчально-практичних (предметних і професійно-виробничих) завдань
репродуктивного характеру у типових умовах і в нових ситуаціях;
·
формування в здобувачів освіти гнучких знань, а також
складних умінь оперувати знаннями при вирішенні інтелектуально-практичних
(предметних і професійно-виробничих) завдань творчого характеру. [5]
Для досягнення вище зазначених завдань чітко визначаю раціональність
застосування методів навчання з урахуванням специфіки предмету та
підготовленості учнів до того чи іншого виду навчальної праці, поступово від
уроку до уроку ускладнюючи характер їх пізнавальної діяльності.
Вибір і застосування
методів навчання – творчий процесс. Він багато в чому визначається методичною
підготовленістю і педагогічною майстерністю викладача, оскільки немає і не може
бути однозначних методичних рекомендацій і пропозицій. При первинному закріпленні знань чи способів їх
застосування провідним завжди буде репродуктивний метод в поєднанні з
пояснювально-ілюстративним. Знання, отримані здобувачами освіти у готовому
вигляді чи шляхом пошуку при вирішенні проблеми, повинні бути зміцнені та
поглиблені у процесі їх застосування.
Принцип варіативності
освіти дає змогу педагогам вибирати і конструювати навчальний процесс на основі
нових ідей і технологій. При підготовці кваліфікованих кухарів я часто
використовую дидактичні ігри на уроках технології приготування їжі з основами
товарознавства. На мою думку, такі уроки залучають підлітка до діяльного
розв'язання завдань, проблем, ставлять його в позицію причетності до подій.
Адже відомий педагог А.Макаренко стверджував: «Яка дитина в грі, така вона
здебільшого буде в праці». Тому майбутній кваліфікований робітник виховується
насамперед у грі, зокрема на нестандартних уроках під час повторення, вивчення
та закріплення навчального матеріалу. [5]
Ігри допомагають
опрацьовувати матеріал так, щоб здобувачі
освіти
набули практичних умінь та навичок. А це важливо тоді, коли вони вчаться
вирішувати ситуаційні завдання на уроках спецтехнології.
Ігри, які я
використовую умовно можна поділити на рольові та ігри-змагання.
Рольові
ігри
дозволяють мені ефективно використовувати «надлишкову» активність здобувачів освіти спрямовуючи їх у
корисне русло. Вони формують навички взаємодії з іншими людьми, вміння чітко
формулювати свою точку зору, вести конструктивну й обґрунтовану дискусію і
знаходити компромісні варіанти рішень.
На рольових уроках здобувачі освіти можуть одержати додаткові знання,
отримати відповіді на невисвітлені у навчальному курсі питання; учні можуть
показати вміння застосовувати отримані знання під час розв’язування практичних
завдань. Такі уроки можна проводити під час вивчення різних тем.
Результатом рольової гри може бути зафільмований майстер-клас з обдарованим
здобувачем освіти, та розповсюджений на платформі YouTube. [6]. Я досить часто використовую саме такий спосіб
розвитку здібностей здобувачів освіти, бо вважаю що саме платформа YouTube є
способом заохочення для професійного росту.
Ігри-змагання можна застосовувати на всіх етапах уроку: під час
актуалізації знань учнів, закріплення нового матеріалу, вивчення нової теми,
при підведенні підсумків вивченої теми, підтеми. Використання
таких ігрових форм підвищує в учнів інтерес до предмету і сприяє отриманню ними
навичок застосування набутих знань у професійній діяльності.
2.
Заключна частина
У цій статті я розповіла про можливості застосування
сучасних соціальних мереж,
менеджерів та ігор в процесах навчання. Соціальні мережі
мають багато позитивного впливу на навчання. Вони широко використовуються в
освітньому процесі завдяки широкому наборі можливостей поширювати інформацію.
На сьогодні соціальні мережі користуються популярністю тому це дуже зручно
використовувати їх для навчання.
Також я розповіла як легко кумунікувати із здобувачами освіти у відомих меседжерах.
Використання мною ігор на уроках змінюють атмосферу на уроці. Вони також
допомагають вільному спілкуванню здобувачів освіти з викладачем, знімають з
деяких особистостей закомплексованість, невпевненість, створюють таку робочу
атмосферу, де зацікавлені і задіяні всі. А від цього виграють і здобувачі
освіти, і викладачі. В результаті, введення в освітній процес соцмереж,
меседжирів та ігор – це хороші знання і професійні навички здобувачів освіти,
які зможуть впевнено вирішити ту чи іншу ситуацію у своєму кулінарному житті!
Список літератури
1. Губанов
Д. А. Соціальні мережі:
моделі
інформаційного впливу
2.
Hart
J. Top 100 Tools for Learning 2012 [Electronic resource] / Jane Hart // Centre
for Learning & Performance Technologies. – 1 October 2012. – Mode of access
: http://c4lpt.co.uk/top100tools/
3.
https://osvita.ua/school/87603/
4.
https://stepmnvk.net.ua/bezpeka-v-%D1%96nternet%D1%96.html
5.
https://vseosvita.ua/library/efektivnist-vikoristanna-innovacijnih-tehnologij-pid-cas-vikladanna-tehnologii-prigotuvanna-izi-z-osnovami-tovaroznavstva-6614.html
6. https://www.youtube.com/watch?v=_mIMakP6ov4
Немає коментарів:
Дописати коментар